Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/alstro/domains/alstro.nl/public_html/include/class/alstro.class.php on line 230
tien-seotips

Tien tips voor betere resultaten in Google

1 september 2015 16:44 In dit artikel geven we je tien basis tips om beter gevonden te worden in Google en hoe je je website kunt optimaliseren.

1. Ontdek welke zoektermen de juiste zijn voor jouw website


Voordat je de website wilt optimaliseren voor een zoekterm, moet je weten of en hoe vaak er op dit woord wordt gezocht.

Zoek met Google Keyword Planner naar geschikte termen. Zo wil je misschien gevonden worden op ‘huis huren spanje’ of ‘vakantie spanje’ als je een huis verhuurt in Spanje. Het is niet realistisch dat je met deze zoekwoorden hoog wilt eindigen. De eerste zoekterm levert namelijk al 481.000 resultaten op! Met Google Keyword Planner kun je kijken hoe vaak er op bepaalde termen wordt gezocht. Zo kun je je richten op gedetailleerde omschrijvingen en minder populaire zoektermen, zodat je minder concurrentie hebt en meer kans om hoog te eindigen!

Google Keyword Planner voorbeeld huis spanje

2. Gebruik zoektermen in je titels


Titels zijn erg belangrijk voor je waardering van Google. Deze titels komen ook weer terug in de URL’s, bijvoorbeeld www.acfbentveld.nl/tien-seo-tips

Het heeft absoluut geen zin om titels te misbruiken. De gebruikte titels moeten ook terug te vinden zijn als ‘woord’ in de tekst onder de titel. En plaats je heel veel zoektermen in 1 titel, dan wordt je hier ook op afgestraft. Allereerst door je werkelijke bezoekers, die de tekst onleesbaar vinden. Ten tweede door Google, teveel zogenaamde relevante zoekwoorden werken namelijk averechts. Bijvoorbeeld als de link www.acfbentveld.nl/tien-seo-zoekmachine-optimalisatie-marketing-tips-internetbureau-Emmeloord-Lelystad wordt.

3. Gebruik de metatag beschrijvingen


Meta tags zijn niet meer zo relevant als vroeger. Google hecht geen hoge waardering meer aan relevante meta tags. Een meta beschrijving is belangrijker voor je bezoekers dan voor je ranking. De inhoud van deze tag wordt getoond in de Google resultaten. Het moet dus een uitnodigende beschrijving worden waardoor je bezoekers verleidt te klikken naar jouw site. Het beste is om zoekwoorden van de pagina in de meta description (beschrijving) te plaatsen. De zoekwoorden worden dan dikgedrukt getoond en dit verhoogt de kans dat erop geklikt wordt (Zie het voorbeeld hieronder).

  • Gebruik een unieke meta description tag voor elke pagina
  • Gebruik hiervoor maar 160 tekens 
  • Maak unieke paginatitels
Voorbeeld zoekresultaat meta beschrijving automatisering

4. Linkbuilding


Het verkrijgen van links van en naar jouw website heet linkbuilding. Zoekmachines waarderen je site aan de hand van het aantal kwalitatieve links. Voor ons als internetbureau is dit wat makkelijker. In ons portfolio staan links naar de websites die wij hebben gemaakt. En op deze websites staat weer onze URL, onderaan de website ‘Gerealiseerd door: ACF Bentveld media’.

Maar hoe zit het met jou website? Misschien werk je samen met iemand. Dan kun je vragen of je diegene zijn link mag plaatsen, en andersom of zij jou willen vermelden. Of denk aan lokale mede-winkeliers, misschien kunnen jullie elkaar helpen. Of een leverancier die je site wel wilt vermelden onder ‘Waar te verkrijgen’ of ‘Dealers’.

Bij linkbuilding geldt: Eén kwalitatieve link is veel meer waard dan 100 niet-relevante links. Kijk dus kritisch naar je mogelijkheden en laat je niet verleiden door bedrijven die gouden bergen beloven met hun betaalde verzamelpagina’s.

Tip:

Het is een tijdrovend klusje, maar als je regelmatig goede content schrijft voor social media en je website is de kans groter dat het linkbuilding een stuk natuurlijker vergaat. Mensen gaan over jouw blog of bericht praten en gaan deze delen. Zie ook tip 8, voor meer voordelen.

5. Zoekwoorden verspreiden in tekst


Zorg dat de woorden waarop je gevonden wilt worden terug komen in je tekst! Dit lijkt een open deur maar wordt vaak nog vergeten. Verspreid de relevante zoekwoorden mooi door de tekst heen. Gebruik synoniemen en herhaal het woord niet teveel in 1 zin.

6. Gebruik kopjes


In ons CMS-systeem kun je een keuze maken uit H1, H2 etcetera. Google ‘leest’ je teksten ook aan de hand van deze kopjes. Het gebruik van kopjes staat gelijk aan een leesbare tekst dat is opgedeeld in verschillende alinea’s.

Een titel is altijd H1, gebruik voor de overige koppen H2 en de subkoppen H3. Zo wordt de tekst meer gewaardeerd en begrepen door je bezoeker én door de zoekmachine.

  • Verspreid deze kopjes over de tekst en deel de teksten in alinea’s 
  • Overdrijf niet en gebruik niet teveel kopjes 
  • Gebruik ze het liefst in volgorde (eerst H1, dan H2 etc.)

7. Google Plus


Bij Google Plus bestaat de mogelijkheid om je bedrijfsgegevens aan te vullen en te voorzien van fotomateriaal. Dit is direct te zien in je Google resultaten. Hieronder is een voorbeeld te zien van onze bijdrage. Je ziet een foto, kaartje, contactgegevens en openingstijden rechts van de natuurlijke resultaten. Verder staat er een artikel van ons Google Plus account als vijfde link.

  • Neem even de tijd om je gegevens aan te vullen via Mijn Bedrijf of Google Plus
  • Post regelmatig berichten op Google Plus
Voorbeeld Google Plus bedrijf omschrijving automatisering

8. Schrijf!


We horen het zo vaak: ‘Nieuws? Blog? Nee daar heb ik geen tijd voor hoor!’ En waarschijnlijk is dit ook zo. Maar het is wel doodzonde, want al post je 1 keer in de maand een goed artikel of nieuwsbericht, je wordt er beter door gevonden.

Goede content wordt gewaardeerd door bezoekers en zoekmachines. Neem de tijd om regelmatig te schrijven, en je ziet dit al gauw terug in de zoekresultaten. Hoe meer goede artikelen op je website staan, hoe groter de kans dat iemand deze vindt via zoekmachines of social media.

  • Google houdt van actieve sites, dus een blog draagt hierin mee
  • De artikelen worden meegenomen in de zoekresultaten
  • Je laat je bezoekers zien dat je weet waar je het over hebt. Je deelt immers vakkennis!

9. Je lezers zijn nog altijd het belangrijkst


Google is niet jouw potentiële klant. Zorg dan ook dat je teksten prettig leesbaar zijn en richt je op de bezoekers. Je wilt niet dat ze na het lezen van jouw verhaal afhaken. Zorg voor een duidelijke call-to-action. Dat wil zeggen, vertel de bezoekers wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen.
Voorbeelden van call-to-actions:

  • De belangrijkste contactgegevens goed zichtbaar op de site. 
  • Moeten ze iets aanvragen? Zorg voor contactformulieren en uitnodigende buttons
  • Wil je dat ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief? Laat de optie om zich aan te melden goed zien en beloon mensen bijvoorbeeld met een gratis e-book.

10. Nog niet responsive?


Responsive webdesign betekent dat de website mee schaalt op verschillende mobiele apparaten. Sinds dit jaar telt dit mee in de waardering van Google. Onze websites worden al een tijd lang responsive gebouwd.

Is jouw website nog niet mobielvriendelijk? Zorg dan dat dit gauw gebeurd. Want niet alleen Google keurt dit af, ook je mobiele bezoekers. Niets is zo irritant als een ontoegankelijke of onleesbare website.

ACF Bentveld media (voorheen Alstro) bouwt al een responsive website voor 25 euro in de maand. Kijk in onze portfolio voor onze referenties of vraag meer informatie aan.

Succes!


Dit zijn tien tips, waarmee we je een klein zetje in de rug geven. Er is echter heel veel informatie beschikbaar op internet over SEO. Zoekmachine optimalisatie is een proces. Voer elke week 1 verandering door, herschrijf af en toe iets en hou Google Analytics in de gaten voor resultaten.

Wil je meer informatie ontvangen? Of hulp bij het (her)schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten? Ook daar zijn wij voor. Bel of mail ons.

Copyright © 2017 ACF Bentveld | Algemene voorwaarden